nyuszisz blogja

Most olvasom

Friss topikok

Archívum

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Olvasók:

Honnan?

free counters

Számláló

Szerelem és gyűlölet

2009.07.01. 20:07 nyuszisz

Keserű méz (Bitter Moon)

Személyesnek  mondható film, valójában Polanski Pascal Bruckner regénye alapján készítette, szándéka, hogy a nő és a férfi közötti lehetséges kapcsolatok természetét elemezze.

Két, egymással szöges ellentétben álló, házaspár típusát mutatja be a film. Az első, Fiona (Kristin Scott Thomas) és Nigel (Hugh Grant), a tipikus brit házaspár sztereotípiáját képviselik szinte szenvedélymentesnek bemutatott életükkel, a hetedik éve tartó házasságukkal és az életükben legalább egyszeri indiai utazásukkal. Az Indiába tartó hajón ismerkednek meg a másik párral, Mimivel (Emmanuelle Seigner) és Oscarral (Peter Coyote). Oscar egy alkalommal beszédbe elegyedik Nigellel, s aztán az idősebb férfi elkezdi elmesélni Mimivel való kapcsolatának történetét, mindezt igen bizalmas részletességgel. Ettől kezdve két szálon futnak az események a filmben, egyrészt van a jelen idő a hajón, és az elbeszélés a múltban. A férfi elbeszéléséből ismerhetjük meg a házasság, a szerelem másik típusát.

Mimi és Oscar szerelme nagyon szenvedélyesen indul, majd egy idő után kezd eltolódni a perverzió irányába, s az élvezet maradéktalan kiaknázása után kihűlni látszik. A férfi úgy gondolja, a csúcson kell abbahagyniuk, s amikor már nem érzett különösebb vonzódást, a szakítást kezdeményezte. A lány  könyörgésére a párkapcsolat látszata továbbra is megmarad, de természete egészen más irányt vesz. A férfiből kegyetlen rabszolgatartó, a lányból megalázott rabszolga válik. Végül, amikor Oscar ebbe is beleun, Mimit felteszi egy repülőre és otthagyja. A sors nem hagyja büntetlenül a tettét, s valamennyi idő elteltével, a történet folytatódik, Mimi visszatér, a kapcsolat folytatódik, de most a férfié a megalázott szerep.

Kezdetben a szenvedélyes szerelem igen irigylésre méltónak tűnik és persze Nigelen, mint hallgatótárson keresztül is ránk irányul egy kicsi, abból a zavarból, amit a történetet hallgatva érez.

Később, amikor a Mimit megalázó korszak következik, talán elgondolkodunk, meddig lehet ezen a téren még elmenni, mennyit bír elviselni ez a lány. Természetesen egyértelmű, nemcsak Oscar, hanem a lány hibája is az egész szituáció. Engem mégis a hatalmába kerített a gyanakvás, hogy ez már túlzás. Aztán, amikor sok idő elteltével a beteg Oscarhoz visszatér, már nagyon nehéz volt azonosulni az egésszel. Nyilván tervezett valamilyen bosszút, de már el kellett volna telnie annyi időnek, hogy ne ilyen drasztikusan tegye. Hiszen a lány megbénította a férfit, s itt még az is furcsa, hogy ennek nem volt különösebb következménye, pedig ez nekem bűncselekménynek tűnt. A bosszú pedig itt még nem áll meg.

Végső konklúziót nehéz mondani, valójában párkapcsolatokról lévén szó, ilyesmiről ne is beszéljünk. Bennem nem keltett rokonszenvet egyik típus sem, már, ha a szereplőktől eltekintünk és csak az eseteket vizsgáljuk, és ezért igazán tetszett a film. Nem azt mutatja be, hogy kétféle szerelem van a szenvedélyes és a langyos, hanem ezt a két végletet, s mivel egészen érezhetők a bennük rejlő veszélyek, hibák, felsejlik egy lehetséges harmadik megoldás lehetősége.

 

 

3 komment

Címkék: film roman polanski

*/ /* var pageTracker = _gat._getTracker("UA-6468629-2"); pageTracker._initData(); pageTracker._trackPageview(); /* */
süti beállítások módosítása